“Nu am nicio legatura cu aceasta reclama” – a scris actorul american indignat, pe retelele de socializare. Reclama e a unei firme de asigurari stomatologice.
In clip apare Tom Hanks, ba chiar si vorbeste. Doar ca nu e real. Cu ajutorul inteligentei artificiale – AI – este posibila producerea de “deepfakes”, adica manipularea imaginilor si a sunetelor pentru a face oamenii sa spuna sau sa faca lucruri care nu s-au intamplat in realitate.
“Circula un videoclip care promoveaza o asigurare dentara cu o versiune AI a mea. Nu am avut nimic de-a face cu asta”, a explicat Tom Hanks pe profilul sau de Instagram. Mesajul apare intr-o captura de ecran a videoclipului in cauza.
Nu doar actorul american Tom Hanks este „victima” inteligentei artificiale. Mai sunt cateva celebritati care si-au avertizat fanii in legatura cu reclamele care le folosesc chipul si vocea, fara stirea lor, datorita tehnologiilor de inteligenta artificiala (AI), pentru a promova produse.
Mult timp destul de putin convingatoare, aceste deepfakes au devenit foarte realiste odata cu aparitia asa-numitei inteligente artificiale generative, care poate produce tot felul de continuturi, inclusiv video, pe baza unei simple interogari in limbajul cotidian.
Gayle King, co-prezentatoarea unei emisiuni matinale de succes de la postul CBS, a lansat un avertisment similar, tot pe Instagram. “Oamenii imi tot trimit acest videoclip si imi pun intrebari despre acest produs, dar eu nu am NIMIC de-a face cu aceasta companie…”, a scris ea in legenda unui videoclip in care pare sa promoveze un produs de slabit.
“Mi-au manipulat vocea si videoclipul pentru a da impresia ca promovam acest produs… Nu am auzit niciodata de acest produs si nu l-am folosit niciodata! Nu va lasati pacaliti de aceste videoclipuri cu AI…”- scrie jurnalista pe contul ei de Instagram.
Uniunea Europeana spera sa finalizeze, pana la sfarsitul anului, prima legislatie din lume care sa reglementeze aceste inovatii. Cu toate acestea, ea nu va intra in vigoare decat in 2026.
Monica