Autoritatea Națională pentru Protecția Consumatorilor (ANPC) reamintește care sunt drepturile pe care le au pasagerii, în cazul unor incidente legate de călătoriile cu avionul, precum refuzul la îmbarcare, declasarea, anularea sau întârzierea prelungită a zborurilor.
Totodată, ANPC oferă o serie de recomandări importante pentru soluționarea eventualelor litigii legate de aceste incidente.
Pentru a asigura o mai bună protecție a drepturilor consumatorilor, ANPC recomandă următoarele:
- Achiziționarea biletelor de avion direct de pe site-ul companiei aeriene sau de la agențiile de turism. Acest lucru ajută la evitarea eventualele comisioane sau costuri ascunse și permite solicitarea directă compensațiile, în cazul unor incidente cu cursele aeriene programate.
- Atenție la firmele de recuperare a despăgubirilor! Acestea pot percepe comisioane de până la 30% + TVA din valoarea despăgubirilor pentru zboruri anulate sau întârziate.
- În cazul în care ați apelat la o firmă de recuperare (claim), iar solicitarea este încă în curs de soluționare și contractul este valid, ANPC sau Centrul European al Consumatorilor (ECC România) nu pot interveni. Pentru ca ANPC sau ECC România să poată prelua reclamația, consumatorul trebuie să renunțe la contractul cu firma de claim.
Drepturile pasagerilor în cazul incidentelor legate de cursele aeriene programate sunt:
În cazul întârzierii zborului, pasagerii au dreptul la băuturi răcoritoare și două convorbiri telefonice/SMS.
– Dacă întârzierea necesită o ședere peste noapte, compania aeriană este obligată să ofere cazare gratuită și transportul dintre aeroport și locul cazării.
– Dacă întârzierea depășește trei ore puteți beneficia de o compensație financiară, care trebuie solicitată.
– Dacă întârzierea depășește cinci ore, aveți dreptul de a renunța la călătorie și de a solicita rambursarea integrală a prețului biletului.
În cazul anulării zborului, compania aeriană trebuie să ofere opțiunea de rambursare a biletului neutilizat sau redirecționarea către destinația finală. Dacă optați pentru redirecționare, aceasta trebuie efectuată cât mai curând posibil, iar costurile pentru mesele și cazarea necesare, în timpul de așteptare, vor fi acoperite de companie. În funcție de distanța zborului și circumstanțele specifice, puteți beneficia de o compensație financiară.
În situațiile în care pasagerii sunt refuzați la îmbarcare, deși aceștia respectă toate condițiile impuse (rezervare validă și prezentare la timp la check-in), aceștia au dreptul la asistență, rambursare și compensație, similare cu cele prevăzute pentru întârzieri și anulări.
ANPC recomandă consumatorilor să încerce mai întâi o soluționare amiabilă cu compania aeriană. În cazul în care acest lucru nu este posibil sau dacă drepturile nu le sunt respectate, pot depune o reclamație, accesând formularul online disponibil pe site-ul www.ancp.ro, fie la Centrul European al Consumatorilor România (ECC România), prin formularul disponibil www.eccromania.ro
Monica