Cu fiecare nouă colecție de haine lansată de marile branduri din domeniul modei, conceptul de fast fashion este alimentat prin marketing și campanii publicitare, iar mediul înconjurător este afectat negativ de tot acest proces de producție intensivă. Industria modei a devenit unul dintre principalii poluatori ai planetei noastre, în condițiile în care articolele de îmbrăcăminte și încălțăminte plus accesoriile fashion sunt produse în masă, din ce în ce mai ieftin, iar consumatorii sunt încurajați să cumpere din impuls, mereu noi și noi produse, fără a avea cu adevărat nevoie de acestea.
Doar pentru că cele noi sunt “la modă” și adesea în campanii promoționale, iar cele vechi devin imediat “demodate”, industria modei ajunge la valori financiare imense și direct proporțional crește și impactul nedorit asupra mediului înconjurător. Poluarea este generată pe de o parte de producție și transport, iar pe de altă parte de risipa imensă – foarte multe produse sunt purtate extrem de puțin de cumpărători, altele nici măcar nu mai ajung să fie cumpărate.
Mai departe, aproape 90% din fibrele textile provenite din haine și articole de îmbrăcăminte ajung să fie incinerate sau trimise la groapa de gunoi. Mai puțin de 1% dintre haine sunt reciclate ca îmbrăcăminte, deci în 99% din cazuri este vorba despre folosirea din start a unor resurse cu totul noi, determinând și mai multă poluare.
Opțiunea second hand & outlet, soluția anti risipă și poluare
În tot acest context, prinde contur soluția reprezentată de magazinele second hand și outlet. Această nișă etică, eco friendly, din industria fashion, atrage atenția chiar și marilor producători din domeniu, care încearcă să își îmbunătățească imaginea publică, prin implicarea în asemenea demersuri apreciate de consumatori.
Dacă în trecut cumpărarea de haine second hand și outlet era asociată cu sărăcia, lucrurile s-au schimbat considerabil. Vedete de top și mulți influenceri (chiar și de pe segmentul de fashion) din social media au devenit promotori ai nișei sh & outlet. Practic, este vorba despre alegeri istețe din toate punctele de vedere: plătești mai puțin pentru produsele cumpărate, ai parte de varietate mai mare, nu te mai rezumi la ceea ce îți dictează casele de modă că este potrivit să alegi pe moment și participi direct la o acțiune de reciclare 100%.
În loc ca respectivele articole de îmbrăcăminte și încălțăminte (unele chiar noi, cu etichetă) să ajungă deșeuri, acestea rămân în circuitul modei. Vorbim desigur de magazinele de îmbrăcăminte, încălțăminte și accesorii fashion second hand care pun accent pe calitate. Sunt selectate doar produsele în stare bună, foarte bună și excelentă, care nu au urme de purtare. Astfel, nu este vorba chiar de un compromis, ci doar de o schimbare de mentalitate. Acele produse nu își trădează originea, ba chiar pot fi de calitate mai ridicată și pot arăta mai frumos decât cele comercializate în același timp în magazinele obișnuite din mall-uri sau de pe marile artere comerciale.
Alegerea responsabilă, și în țara noastră
Și în România, astfel de magazine second hand și outlet cu produse de foarte bună calitate sunt tot mai numeroase, bazându-se pe haine sh important Anglia și nu numai. În paralel, unii retaileri aleg comerțul online, unde de asemenea există tot mai multe magazine cu haine second hand și outlet, cu produse de la branduri premium și chiar de lux.
Cei de la depozit haine sh Crematex din Cluj-Napoca, unul dintre principalii furnizori de pe piața de specialitate din România, promovează exact această nișă – produse second hand și outlet cu un foarte bun raport calitate / preț, fără compromis, pentru consumatorul modern, interesat de imaginea sa, de achiziții raționale și în același timp de importanța alegerilor etice, în armonie cu grija pentru mediul înconjurător.
De fiecare dată când cumperi dintr-un magazin de haine second hand sau outlet, nu doar că salvezi produsele respective să nu ajungă să fie distruse, dar eviți și procesul de producție a unor articole noi.
În industria textilă, cifrele sunt tulburătoare: de exemplu, 2700 de litri de apă sunt necesari pentru a produce un tricou, ceea ce înseamnă apa potabilă consumată de o persoană în 2,5 ani. Industria textilă este responsabilă de circa 20% din poluarea globală a apei curate în urma proceselor de vopsire și finisare. Produsele textile cumpărate în Uniunea Europeană în anul 2017 au generat circa 654 kg de emisii de CO2 pe persoană, conform datelor Agenției Europene de Mediu.