Dupa cresteri masive in anul 2020, comertul electronic din Romania a ajuns la un nivel estimat anterior abia undeva in intervalul 2023 – 2025. Asadar, cresterea accelerata a surprins placut retailerii online si i-a determinat pe cei cu afaceri de comert clasic sa investeasca de urgenta in variante electronice ale magazinelor pe care le detin.
Pe fondul pandemiei, mediul e-commerce a avansat cu aproximativ 40%, conform multor estimari din piata. Sunt retaileri care nu doar si-au dublat cifra de afaceri online, exista magazine online care au anuntat cresteri cu adevarat spectaculoase, dar care arata in acelasi timp nivelul relativ scazut la care se afla piata locala inaintea anului 2020.
In anul 2021, cu siguranta se vor consemna noi avansuri importante in e-commerce in Romania, atat in materie de vanzari produse, cat si in sectorul de servicii. Vor continua cresterile pe segmentele cu statut de vedeta in ultimele luni, spre exemplu in domeniul alimentar – vanzari produse din marketuri, dar si partea de catering, prin platforme specializate. Aplicatiile de profil au tot mai multe instalari, iar noile obiceiuri de consum sunt evidente.
Dupa cum arata lucrurile, pandemia nu se va termina foarte curand, astfel ca multe luni de acum inainte consumatorii vor comanda online nu doar de voie, ci mai ales de nevoie, pentru a evita deplasarile si contactul fizic prelungit. Insa pe masura ce lucrurile vor reveni la normal, in special a doua parte a anului, mediul e-commerce va continua sa fie foarte atractiv pentru cei care deja s-au obisnuit cu avantajele multiple ale acestui canal de shopping. Cu sau fara pandemie, este clar ca mediul e-commerce va avansa mai departe si in 2021, dar si in anii urmatori.
Mai mult decat atat, daca din primavara campania de vaccinari va aduce rezultatele dorite si pandemia va fi tinuta sub control, domeniul turistic se va relansa si oamenii vor dori sa calatoreasca din nou, atat pe plan intern, cat si pe plan extern. Agentiile de turism au fost fortate sa se restructureze si acum vor fi cu adevarat o prezenta integrala online. Va creste semnificativ volumul vanzarilor din turism pe internet, de la cazare, la bilete de avion, sejururi si alte pachete turistice. Guvernul a anuntat intentia de a oferi si in 2021 tichete de vacanta, pe langa cele anterioare, a caror valabilitate a fost prelungita.
Se asteapta sa creasca mai departe si alte nise cu bunuri de larg consum, chiar si produsele ce tin de partea de vicii / placeri pentru adulti, asa cum sunt bauturile alcoolice, cafeaua, tigarile si tigaretele, consumabile de tip lichid tigara electronica sau dispozitive pentru tutun incalzit. Magazinele care comercializeaza astfel de produse au marcat si in 2020 cresteri insemnate, activand consumatorii uzuali din mediul offline pe zona de online, in contextul restrictiilor cauzate de pandemie.
Cert este ca shoppingul online nu a fost doar o varianta de avarie, ci reprezinta un nou obicei de consum. Mall-urile nu vor fi uitate de romani, dar probabil vor fi vizitate mai des si vor fi cautate in viitor mai ales pentru partea de divertisment (care momentan este inchisa total din cauza Covid-19). Consumatorul modern de produse si servicii se obisnuieste sa petreaca foarte mult timp pe internet si sa mute aici mare parte din activitatile de zi cu zi, de la informare si comunicare, la banking online si evident shopping. Asadar, indiferent ca se doreste o masina noua, un cuptor cu micorunde, un laptop, o jucarie, un bilet de avion sau o sticla de whisky, mediul online devine locul cel mai comod (si cel mai convenabil) de unde se poate face achizitia.