Niciodată încetarea din viață a unei persoane dragi nouă nu reprezintă un moment peste care să poți trece cu ușurință. Parcă și mai greu este atunci când decesul acestuia se petrece peste hotare, unde plecase în speranța unui trai mai bun pentru cei de acasă. Există o mulțime de demersuri care trebuie făcute pentru a-i aduce trupul neînsuflețit acasă, pe care nu ai de unde să le cunoști. De aceea, în rândurile următoare, am încercat să răspundem la cele mai frecvente întrebări referitoare la repatrierea corpurilor celor care au încetat din viață printre străini.
Decesul unei persoane dragi în străinătate și necesitatea serviciilor de repatriere a trupului neînsuflețit reprezintă un subiect pe cât de dureros, pe atât de important de rezolvat. Vestea morții cuiva din familie sau din rândul prietenilor aduce cu sine o serie de întrebări legate de procedura de transport funerar internațional, respectiv de repatriere a decedatului.
Ce presupun exact serviciile de repatriere a celor decedați
Există multe firme care se ocupă de tot ceea ce înseamnă repatriere decedati, dar cu toate acestea trebuie ca și cei dragi, rămași în urmă, să cunoască ce presupun aceste servicii.
Concret, repatrierea se referă la transferal corpului unei persoane care a decedat peste hotare, cu scopul de a fi înmormântat în țară. Este nevoie să apelezi la o firmă profesionistă care să se ocupe de așa ceva, pentru a scurta mult procedurile care trebuie urmate. Costurile nu sunt chiar atât de ușor de suportat, și sunt estimate undeva la 4000 – 6000 de euro, mai mari sau mai mici, în funcție de locația unde a avut loc decesul. Referitor la durata repatrierii, aceasta poate fi cuprinsă undeva între 5 și 15 zile, în funcție de mai mulți factori.
Care sunt actele necesare?
Există numeroase acte care însoțesc repatrierea trupului celui care a încetat din viață printre străini, iar acestea sunt certificatul constatator al decesului, certificatul de deces propriu-zis, pașaportul mortuar, certificatul de îmbălsămare, autorizația de transport funerar internațional pe care trebuie să o aibă firma de servicii funerare pentru care ai optat. În principal, cam acestea sunt, dar este posibil ca uneori numărul actelor să fie mai mare, în funcție de legislația țării pe teritoriul căreia a avut loc decesul.
Optează întotdeauna pentru o firmă profesionistă care se ocupă cu repatrierea celor decedați în afara granițelor țării, pentru că ei au experiența să se ocupe așa cum trebuie de așa ceva. În plus, vei găsi înțelegerea de care ai nevoie și vei putea plăti, la unele dintre ele, în rate, pentru că profesionalismul contează enorm pentru ei.
Ce presupune consultanța funerară?
În cazul repatrierii celor decedați, consultanța funerară se referă la acele recomandări oferită de firma de pompe funebre referitor la tot ce urmează să aibă loc: costurile la care se ridică repatrierea, care va fi modalitatea de transport – rutieră sau pe calea aerului, actele de care este nevoie, durata repatrierii și multe altele. Este un serviciu gratuit, și care te ajută să înțelegi mai bine întreg procesul.
Care sunt serviciile oferite de o firmă de repatriere decedați?
În primul rând, trebuie să ai în vedere ca respectiva companie să aibă acreditare în țara în care s-a produs decesul. Apoi, serviciile oferite se referă la consultanța funerară despre care tocmai ce ți-am amintit, alcătuirea tuturor actelor necesare, obținerea documentelor de deces, la pașaportului mortuar, punerea la dispoziție a sicriului de lemn și a celui de repatriere, certificatul de îmbălsămare a corpului celui decedat, transportul funerar internațional și intern care trebuie efectuat cu mașini dotate în mod corecpunzător, și eventual, se poate ocupa și de tot ce presupune o înmormântare pe teritoriul țării noastre.
Ce este pașaportul mortuar și cum se obține el?
Câteva rânduri am scris despre pașaportul mortuar, așa că am decis să îți oferim și câteva informații despre el. Este un document de care este obligatoriu nevoie atunci când se transportă trupul celui decedat, nu și în cazul incinerării. Pașaportul mortuar este eliberat de autoritățile de pe raza cărora a intervenit încetarea din viață, sau poate de oficiile consulare ale țării natale ale persoanei decedate.
Este sau nu necesar sicriul de zinc?
Avem un răspuns clar, afirmativ, în acest caz. Este, de fapt, acea cutie specială în care se transportă corpul persoanei care a încetat din viață, indiferent dacă se face pe calea aerului sau cea rutieră. Scopul acestuia este împiedicării descompunerii corpului pe perioada transportului, dar a și preveni răspândirea unor posibili viruși sau bacterii.
Cum se procedează dacă familia nu își permite repatrierea?
În cazul în care cei rămași în urmă nu dispun de fonduri suficiente pentru a plăti serviciile de repatriere a celui decedat, autoritățile noastre vor fi cele care vor face toate demersurile necesare pentru înmormântarea sau, după caz, incinerarea acestuia.
Care sunt căile de transport?
Există doar două variante, transportul pe calea aerului – ceva mai rapid, dar și mai scump, sau pe cale rutieră?
Cum se procedează în caz de incinerare?
În cazul în care se optează pentru incinerare, aceasta va avea loc în țara în care s-a produs decesul, iar familia va primi urna cu cenușă. În acest caz, repatrierea presupune ridicarea acesteia și apoi obținerea tuturor actelor necesare. De menționat că în acest caz nu mai este nevoie de eliberarea pașaportului mortuar.
Există posibilitatea de a deconta cheltuielile de repatriere?
Deocamdată, din păcate, nu există această posibilitate. În anul 2019 a existat o astfel de propunere legislativă, care încă nu a fost aprobată.