In fata dominatiei Chrome pe piata browserelor, pe care nici macar Microsoft nu a reusit sa o opreasca, OpenAI si Perplexity spera sa schimbe situatia. Browserele lor native AI, care vizeaza rationalizarea fluxurilor de lucru si redefinirea interactiunii web, intra in scena.
Prezent pe piata browserelor de peste 15 ani, Google Chrome va trebui sa faca fata unor noi amenintari, deoarece OpenAI si Perplexity, sustinute de Nvidia, au lansat browsere dotate cu capacitati de IA care vizeaza schimbarea modului in care utilizatorii interactioneaza cu web-ul. Perplexity AI a lansat saptamana trecuta Comet, un browser web dotat cu capacitati de cautare IA integrate.
In plus, OpenAI se pregateste sa lanseze propriul browser bazat pe IA, ceea ce ar putea pune in pericol dominatia Chrome, potrivit Reuters. Intr-o postare pe blog, Perplexity a explicat ca Comet ofera o experienta de navigare unificata, in care utilizatorii pot pune intrebari, indeplini sarcini si explora informatii printr-o interfata unica. „Comet va permite sa puneti intrebari oriunde va vin in minte, fie ca doriti sa intelegeti un concept complex, sa gasiti conexiuni ascunse, sa creati noi posibilitati sau sa rezolvati probleme care v-au lasat perplex”, a adaugat compania. Viitorul browser al OpenAI ar fi conceput pentru a gestiona anumite interactiuni cu utilizatorul intr-o interfata de chat de tip ChatGPT, reducand astfel necesitatea de a vizita site-uri web externe. Aceasta abordare ar face parte dintr-o strategie mai ampla care vizeaza integrarea mai profunda a serviciilor OpenAI in aspectele personale si profesionale ale vietii utilizatorilor.
Rezumat:
Instrumentele de chat bazate pe IA, precum ChatGPT si Perplexity, castiga teren ca canale alternative pentru descoperirea informatiilor, dar browserele web raman principalul punct de acces pentru peste 90% dintre utilizatorii de dispozitive inteligente. „Desi utilizarea IA este in crestere, fluxul de lucru este inca distribuit si dispersat pentru utilizatori”, a declarat Faisal Kawoosa, fondator si analist principal la Techarc. „In mod implicit, toate sarcinile legate de web se efectueaza prin intermediul browserelor. In multe cazuri, instrumentele de colaborare si aplicatiile cloud sunt chiar accesibile prin intermediul browserelor. Acum, daca un utilizator trebuie sa utilizeze IA in timpul fluxului de lucru, acesta trebuie sa faca un ocol, care consta in transferul datelor sau informatiilor catre o aplicatie de IA, procesarea acestora si apoi readucerea rezultatelor in fluxul de lucru. Odata cu intrarea acestor companii pe piata browserelor IA, instrumentele IA ar putea fi integrate mai mult in navigarea zilnica, ceea ce ar putea imbunatati eficienta fluxului de lucru.
Industria asista la aparitia erei „browserului 2.0”, ilustrata de integrarea profunda a Copilot in Microsoft Edge bazat pe Chromium, a declarat Neil Shah, partener si cofondator al Counterpoint Research. „Pana cand agentii IA vor deveni interfata principala de acces la informatii, dezvoltarea unui browser nativ IA este o strategie cruciala pentru achizitionarea de utilizatori. Aceasta abordare completeaza cresterea aplicatiilor autonome si integrarile mai profunde la nivel de sistem de operare, precum parteneriatele dintre OpenAI si Apple sau Perplexity si Motorola. Un browser nativ AI ofera un avantaj cheie prin ocolirea restrictiilor de date ale aplicatiilor autonome. Pentru companii precum OpenAI si Perplexity, acesta deschide calea catre telemetrie detaliata privind comportamentul de navigare al utilizatorilor, creand astfel noi oportunitati de monetizare prin publicitate, acorduri privind datele si alte canale.
Un avantaj strategic, provocari de depasit
Controlul unui browser web ofera acces direct la comportamentul si datele utilizatorilor, un avantaj care distinge Google de mult timp. Potrivit StatCounter, Chrome detinea 68% din piata mondiala a browserelor in iunie, devansand cu mult concurentii sai, precum Safari, Microsoft Edge si Firefox. „Browserele pot colecta date detaliate despre utilizatori, inclusiv istoricul si activitatea de navigare”, explica Kawoosa. „Daca OpenAI si Perplexity castiga teren cu browserele lor, ar putea avea acces la fluxuri de date in timp real similare, ceea ce ar putea imbunatati precizia si eficienta modelelor lor de IA. ”
Cu toate acestea, avand in vedere ca Chrome, Edge si alte browsere au integrat deja functii de IA, este foarte posibil ca utilizatorii sa nu apeleze la OpenAI sau Perplexity pentru nevoile lor in materie de IA. „Utilizatorii sunt adesea reticenti in a renunta la browserele implicite, integrate in sistemul de operare, precum Chrome, Edge si Safari, care sunt extrem de optimizate pentru platformele respective”, a declarat Shah. „In plus, adoptarea de catre companii va depinde de perspectivele directorilor IT, care vor trebui sa evalueze confidentialitatea, securitatea si usurinta de gestionare a acestor noi browsere. Aceasta schimbare reprezinta atat o provocare, cat si o oportunitate pentru companii precum OpenAI si Perplexity, care ar putea oferi directorilor IT un control mai bun prin integrarea API-urilor aplicatiilor enterprise direct in browserele native AI, creand astfel un mediu mai simplificat si mai sigur pentru cautarea si accesarea informatiilor.