Pentru o bună desfășurare a activității, companiile trebuie să se asigure că respectă toate cerințele legale și organizatorice pentru stocarea, prelucrarea și transmiterea securizată a informațiilor.De cele mai multe ori, se acordă o atenție sporită necesităților de bază ale companiei, fiind ignorate sau tratate superficial, multe aspecte care pot avea un impact major asupra unei afaceri, cum ar fi siguranța cibernetică. Securitatea digitală este practica folosită pentru protejarea informațiilor și dispozitivelor digitale, cum ar fi date cu caracter personal, conturi, fișiere etc.
Deși atacurile cibernetice reprezintă unul din cele mai mari riscuri la nivel global, multe companii iau măsuri minime în acest sens, considerând mică probabilitatea să întâmpine probleme de natură digitală.
În sectorul financiar și cel al produselor de larg consum, aproape 75% din companii au un sentiment de falsă siguranță cibernetică, ca urmare a supraevaluării propriilor capacități și a lipseiimplementării măsurilor de bază, potrivit ultimelor studii realizate de Deloitte România.
Doar 9% din respondenți, companii aflate în domeniul financiar, au afirmat că au implementat 4 măsuri de bază pentru siguranța cibernetică a companiei: pregătirea planurilor de răspuns și a planurilor de apărare și organizarea de cursuri despre securitatea și igiena cibernetică.
Securitatea cibernetică este crucială pentru orice companie, desfășurarea activității în contextul acestui sentiment de falsă siguranță, reprezentând un risc foarte mare, mai ales că amenințările cibernetice au crescut enorm în care ultimii doi ani.
Cele mai întâlnite riscuri cibernetice sunt:
- Tentativele de tip phishing/malware;înregistrează cel mai mare grad de risc, fiind foarte întâlnite în special în sectorul financiar;
- Vulnerabilitățile de natură tehnică; pe locul al doilea se află riscul cibernetic al aplicațiilor și platformelor utilizate în desfășurarea activității zilnice;
- Scurgerea de date sau afectarea integrității acestora.
Securitatea digitală este un proces care implică parcurgerea anumitor pași și implementarea unor măsuri pentru evitarea riscului cibernetic:
- Păstrați copii backup ale datelor. Este important să vă asigurați că datele cu importanță majoră sunt stocate într-o locație sigură, care vă permite restaurarea rapidă în cazul în care fișierele sunt afectate;
- Utilizați parole puternice, complicate. O parolă pentru a fi considerată sigură ar fi recomandat să aibă 14 caractere, să nu fie utilizată pentru mai multe conturi și să nu conțină cuvinte în limba engleză;
- Blocați dispozitivele. Asigurați-vă că folosiți o parolă, un PIN sau recunoașterea facială pentru deblocarea dispozitivelor pe care lucrați, deoarece în cazul unui furt informațiile stocate pe ele, pot fi accesate cu ușurință și folosite ilegal;
- Mențineți software-ul actualizat. Folosiți variantele actualizate ale sistemelor de operare, aplicațiilor sau browserelor pentru a vă proteja mai bine de eventuale atacuri cibernetice;
- Nu deschideți linkuri sau atașamente până nu verificați dacă expeditorul este de încredere.
Companiile ar trebui să acorde o mai mare importanță siguranței cibernetice și să implementeze măsurile necesare pentru protejarea datelor. Deși mulți consideră că o afacere în mediul online este mult mai ușor de gestionat sunt foarte multe legi pentru comerțul electronic, cu privire la gestionarea datelor clienților sau a vânzărilor online, pe care ar trebui să le cunoașteți. Informați-vă cât de mult puteți despre securitatea digitală și protejați-vă afacerea prin adoptarea măsurilor potrivite.