Vangelis, compozitorul grec a cărui muzică electronică pentru filmul “Chariots of Fire” a fost recompensată cu un premiu Oscar şi s-a numărat printre cele mai cunoscute coloane sonore din anii 1980, a încetat din viaţă la vârsta de 79 de ani, a anunţat joi agenţia de presă ANA, informează Reuters.
Vangelis a murit marţi seara, potrivit agenţiei de presă elene, care a citat un anunţ al biroului avocaţilor artistului, fără a preciza cauza decesului.
Născut Evangelos Odysseas Papathanasiou în 1943, tânărul Vangelis a dezvoltat de timpuriu un interes pentru muzică şi experimente cu sunete produse prin lovirea oalelor şi tigăilor sau prin ataşarea unor cuie, pahare sau alte obiecte la corzile pianului părinţilor săi.
El a asimilat tonalităţile cântecelor populare greceşti şi ale muzicii corale creştin ortodoxe, însă nu poseda o pregătire muzicală, lucru despre care a declarat mai târziu că i-a salvat creativitatea.
După ce a început să cânte cu trupe rock locale, Vangelis a plecat la Paris la vârsta de 25 de ani, alăturându-se unui exod de tineri artişti în urma unei lovituri de stat din 1967 care a adus la putere o juntă militară în Grecia.
Departe de casă, el a fost atras de noul domeniu al sintetizatoarelor electronice ce i-a permis să creeze nuanţe melodice luxuriante care au devenit sunetul său emblematic.
În pofida succesului repurtat pe scena europeană a rockului progresiv de la începutul anilor 1970, el nu a rezonat cu ceea ce se aştepta de la un artist comercial şi s-a retras în studioul de înregistrări pe care şi l-a creat la Londra.
Acolo a scris coloana sonoră pentru “Chariots of Fire”, povestea triumfului unui grup de atleţi britanici la Jocurile Olimpice din 1924.
Vangelis a declarat odată că această melodie, care i-a adus un premiu Oscar şi s-a aflat în fruntea topurilor muzicale săptămâni întregi, a fost parţial un omagiu adus tatălui său, un atlet amator pasionat. Însă el a fost uşor reticent la imensa popularitate de care s-a bucurat compoziţia. “Nu e decât o altă piesă muzicală”, a declarat într-un interviu.
Îndrăzneţ de necontemporane, ritmurile sintetizatorului său şi melodia în crescendo din timpul secvenţei de deschidere redată cu încetinitorul, cu un grup de sportivi care aleargă de-a lungul unei plaje, au netezit calea pentru modul în care cinematografia portretiza sportul.
Succesul “Chariots of Fire” a umbrit celelalte coloane sonore ale sale – el a compus muzică şi pentru alte filme importante, inclusiv “Missing”, regizat de compatriotul său Costa-Gavras, şi pentru thrillerul SF “Blade Runner” al lui Ridley Scott.